Jeg er næsten færdig med min Bjarne Reuter boganalyse, jeg har skrevet mit historieprojekt om en person der inspirerer mig, mangler kun lidt matematikfessor om procentregning og jeg har været ude og cykle i idræt. Nøj hvor jeg glæder mig til påskeferie🐣

Jeg er ikke skolelærer og det kan mærkes i disse dage. Min søn er selvkørende, men min datter i 6.klasse har brug for hjælp – mest til at holde fokus. Jeg har også brug for hjælp til at holde fokus så kaffemaskinen kører på overtid☕️☕️☕️☕️

Og så hader jeg at skrive dansk stil. Eller jeg hadede at skrive dansk stil i folkeskolen. Det interesserede mig ikke et hak at undersøge islandske sager eller Karen Blixens liv. Jeg var ligeglad med at analysere digte af Johannes Ewald eller poesi af Tove Ditlevsen😵

Men nu sidder jeg med børn i folkeskolen og så er jeg jo vel nødt til at lyve om min åbenlyse mangel på indsats i dansk? Eller er jeg?

Jeg er virkelig god til matematik og samfundsfag og kan liste 50 mennesker der inspirerer mig på stående fod. Men digtanalyse🤮

Jeg har en kandidatgrad i økonomi og har oplevet utrolig mange mennesker sige: ”Jeg er så dum til det med tal”, hvortil jeg svarer: ”Det interesserer dig vel heller ikke en pind?”
Så kigger de på mig og siger lidt undrende ”Nææhhh”
”Så er det jo ikke mærkeligt at du synes du er dum til tal”

For jeg tror det er sådan med os mennesker: Hvis vi brænder for noget, så sætter vi os ind i det og studerer det, googler det, øver det. Og derfor bliver vi ”gode” til det. Det kan så godt være vi måske ikke har en tone i livet og derfor ikke bliver operasanger, men vi er utrolig vidende om opera.

Jeg har læst tonsvis af bøger siden folkeskolen, men jeg gider ikke læse Dostojevskij og jeg synes stadig Blixen er kedelig. Nogle vil mene at jeg ikke læser ”ordentlig litteratur”, men jeg er ligeglad for det skal ikke være en pine at læse, men en fornøjelse.

Så det har jeg prøvet at tale med min datter om i disse dage: At vi næppe interesserer os for alle fag i skolen og når interessen halter, føles det lidt tungere.
Men lige som med rengøring og tandlæger, så skal vi til det indimellem
Så må vi lige sparke os selv bagi og bide tænderne sammen og få det gjort.
Det kan godt være indsatsen ikke til UG, men det er også OK👍

Så da Bjarne Reuter bogen dukkede op i min datters Corona skema og hun sukkede og sagde: ”Jeg gider ikke svare på spørgsmålene”, sagde jeg: ”Åh jeg synes også dansk stil kan være noget kedeligt, men vi skal have det lavet, så lad os komme i gang”.
Jeg har læst bogen samtidig – eller rettere lyttet til den når jeg går tur med hunden – og så har jeg kunne støtte hende i at være nysgerrig på spørgsmålene.
Men ærligt: Jeg har ikke pushet for en 12-tals-besvarelse men en ok præstation.

Til gengæld har min datter helt uden tvang eller voksen opfordring skrevet en 7-siders rapport om fødekæder og slanger i natur-og-teknologi. Det blev hun fuldstændig grebet af og så fik hun lov at bruge en masse tid der i stedet for at jeg tvang hende til at uddybe danskspørgsmålene🐍

Det har nok været min største læring af homeschooling: At livet er en skør blanding af ting man elsker og ting man ikke gider fordi det rager én en høstblomst.

Kunsten er at få det kedelige af vejen så det ikke kommer til at fylde og tage plads fra det man elsker.

Min datter er kun 12 og stadig 1000% lystbetonet i sin væremåde og gudskelov for det. Men vi øver lige stille på at blive større og til voksen hvor man får lavet sin boganalyse så man selv er ok tilfreds, men stadig har tid og overskud til at dykke ned i hugorme.

Jeg ønsker alle børn, forældre og skolelærere en fantastisk påske uden aula 🐣🥳🌞